Publicat per

PAC1 – Activitat 3: Audiències i algoritmes dels social media

En aquesta activitat analitzaré els usuaris de Twitch, la vuitena xarxa social més utilitzada a Espanya. Aportaré algunes dades sobre els usuaris espanyols amb l’ajuda un informe de Statista i la compararé amb altres xarxes socials.

Twtich és una plataforma que mescla la televisió (retransmissions en directe) i les xarxes socials, ja que permet interactuar amb l’streamer i altres usuaris a través de missatges en temps real. Té un mètode de subscripcions, en el qual es pot pagar una certa quantitat per poder accedir al xat o a altres funcions extres. Alguns canals tenen el xat obert i recompensen les subscripcions d’una manera personalitzada. Acumular temps de visualització també permet aconseguir recompenses. Tant l’streamer com la plataforma volen que els usuaris passin la major quantitat de temps possible visionant contingut, i aquests recursos formen part d’una estratègia per fomentar l’engagement amb els usuaris.

La franja d’edat entre els 18 i 29 anys és més gran a Twitch que a altres xarxes socials. També destaca l’ús predominant de la plataforma pels homes -68% envers el 32% de dones-. Es tracta d’una xarxa social jove, que va ser creada el 2011, i va anar guanyant popularitat a poc a poc fins que el 2014 Amazon la va adquirir. Des d’aleshores, la seva base d’usuaris ha anat a l’alça. La mitjana d’espectadors mundials en directe se situava en 351.000 el 2014, i ha augmentat fins a 2.63M el 2022.

A més de ser una plataforma amb un nombre més elevat d’homes, també hi ha una gran bretxa de gènere quant als creadors de contingut. Entre els 50 streamers amb més seguidors només trobem tres dones -pokimane, Amouranth i AriGameplays-.

Com ha passat en altres plataformes d’streaming, la pandèmia va suposar un punt d’inflexió en les hores de consum, com podrem veure a continuació. Molts d’aquests usuaris s’han quedat a la plataforma, que ha aprofitat la situació per enfortir-se. La xarxa ha atret esportistes com Agüero o Neymar, que han fet retransmissions a Twitch, i també ha servit per donar difusió a la sèrie de concerts Together at Home, creat per Global Citizen i Lady Gaga.

Els usuaris de Twtich són més participatius, i creen contingut en un percentatge més alt en relació amb els usuaris d’altres xarxes socials. Es tracta d’un perfil d’usuari més prosumer, que és a la vegada emissora i receptora de continguts.

El perfil d’usuari de Twitch dona la seva opinió sobre pel·lícules i sèries, música, esports, videojocs i altres temes en un percentatge molt superior als d’altres xarxes socials. Acostumen a comprar productes anunciats per influencers en un percentatge més alt (38% vs. 20% usuaris altres xarxes) i adopten productes més nous (20% vs. 11%). Aquestes dades són importants per les empreses des d’un punt de vista de màrqueting.

També es preocupen més pel medi ambient i van al cinema de manera més habitual que la mitjana. En canvi, altres problemes com la situació econòmica i la inflació preocupen menys en els usuaris de la plataforma. Potser perquè són usuaris amb uns ingressos per sobre de la mitjana d’altres xarxes socials.

Els usuaris de Twitch accedeixen a internet des d’un nombre més gran de dispositius que la resta d’usuaris de xarxes socials. Molts d’ells utilitzen videoconsoles, ordinadors, smartwatches i altres artefactes per connectar-se a internet. També recorden haver vist o escoltat publicitat en un nombre més gran de mitjans.

Tot i que Twitch va començar com una plataforma enfocada als videojocs, avui en dia podem trobar continguts relacionats amb música, esports o art. Les retransmissions de videojocs continuen sent els principals continguts de la plataforma, però com podem veure en aquest informe del primer trimestre de 2022 (elaborat per Streamlabs), la categoria Just Chatting (només xerrant), va ser la que més hores de visualització va acumular.

Acabem amb unes dades comparatives amb altres plataformes d’streaming com Facebook Gaming i YouTube Gaming, que en comparació amb Twitch van obtenir unes hores de visualització molt menors.

Bibliografia

Cabrer Ebalé, P. L. [Pedro León]. Análisis: El impacto de Twitch durante la pandemia. https://www.cyberbrainers.com/analisis-impacto-twitch-durante-pandemia/

May, E. [Ethan]. (2022, 4 de maig). Streamlabs and Stream Hatchet Q1 2022 Live Streaming Industry Report . https://streamlabs.com/content-hub/post/streamlabs-and-stream-hatchet-q1-2022-live-streaming-industry-report

Natale, C. [Cecilia]. (2021, 2 de febrer). Qué es Twitch y por qué incluirlo en tu estrategia de marketing online. https://www.inboundcycle.com/blog-de-inbound-marketing/que-es-twitch